Tuesday 29 November 2011

teringat.....

bila dompet da hilang ni, tiba2 teringat satu kisah dulu2.



satu hari tu, ayah aku balik rumah. bkn senang nk tgk muke ayah aku ni. so, dia tidur...
besoknya, dia bgn. kitorg masa tu da siap2 daa. nak gi sekolah. rutin tiap2 ari, mak aku hantar aku dgn adek2 gi sekolah rendah, abg2 aku pulak satu sekolah dgn mak aku..sekolah menengah.

tiba2 je ayah aku menggelabah. dompet dia ada. duit seratus hilang. ayah aku da syak abg aku yg ke2 tu amik duit dia. ayah aku pun tanya laa.....

bkn tanya la, da mcm samseng da. ayah aku pegang kolar leher abg aku, dia tolak abg aku kat dinding, pegang pisau...suruh ngaku curik duit ke tak........ time tu aku memang takut giler kalau abg aku tu kena tikam...hei, ganas btol zaman kanak2 ku.

abg aku yg ke2 tu da nangis2 daa... siap sumpah2 ckp tak curik. aku pulak mmg tak boleh tgk adek-beradek aku nangis. aku mesti menangis sekali. mcm berjemaah pulak. tapi nangis je la. tak buat ape2. abang aku yg pertama pulak senyap je aku tgk. dia pandang bawah je. mcm tenang je dgn situasi tu. tp aku tau, mesti dia tu pon tgh risau....

last2 abg ke2 aku tu ngaku. dia sembunyikan duit bwh katil...tu pun lepas kitorg da gi sekolah, abg ke2 aku kena tahan kat umah. bapak aku ckp klu nak duit ckp, jgn mencuri. mmg cara bapak aku ganas, tapi sbb tu jgk la, abg aku yg kedua tu da tak amek duit org lagi...



hmmm...abg aku yg pertama tu pulak, walaupun dia nmpak mcm dingin dgn abg aku yg ke2, tp aku tau..mmg dia amek berat pasal abg aku yg kedua. pernah sekali abg aku yg pertama ternampak abg aku yg ke2 hisap rokok kat shopping complex. mmg dia kecewa sgt.

bila da kat umah je, terus abg aku dibelasah oleh abg 1st. muke dia mmg merah sgt time tu. mak aku da tak boleh buat ape.... pastu kitorg balik kg, tinggalkan abg 2nd kat umah. dlm kete, abg 1st suruh kitorg jgn bgtau ayah pasal hisap rokok. takut lagi teruk dia kena..... dlm kecewa2 pon dia risau jgk klu ayah aku belasah abg 2nd aku tu. org klu da merokok, belasah smpi koma pun, lepas baik dia hisap balik....

abg aku yg 2nd tu mmg bnyk sgt masalah. dia kata tension, sbb selalu gado dgn abg 1st. ayah pulak selalu takde kat rumah. tapi skrang tak la. da nak jdi cikgu daa. berkat doa mak aku.

1 comment:

NEPH said...

jagan mencurikkk..huhu..
ia nak duit mitak..bagus